Zdrowo Najedzeni - catering dietetyczny | Znaczenie jakości i ilości białka w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu
16115
post-template-default,single,single-post,postid-16115,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-6.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.5,vc_responsive
 

Znaczenie jakości i ilości białka w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu

30 Gru Znaczenie jakości i ilości białka w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu

Białko należy do najważniejszych składników odżywczych w naszym pożywieniu, niezbędnych do utrzymania życia, a zatem musi znajdować się w codziennej diecie. Podstawową rolą spożywanego białka jest dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości aminokwasów. Stanowią one zasadniczy element budowy wszystkich tkanek w organizmie człowieka, są nośnikami dla niektórych witamin, składników mineralnych i odpowiadają za aktywność wielu enzymów.

Białko jest zawarte zarówno w produktach zwierzęcych (mleko i przetwory mleczne, sery, mięso, drób, jaja, ryby), jak i roślinnych (produkty zbożowe, rośliny strączkowe), ale nie jest obojętne jakie białko spożywamy, gdyż skład aminokwasowy białka jest różny w poszczególnych produktach.

W diecie dzieci i młodzieży, kobiet w ciąży i karmiących konieczny jest udział białka zwierzęcego, obok białka roślinnego, ze względu na jego rolę w budowie nowych tkanek i wzrost organizmu. Zachowanie zdrowia wymaga nie tylko dostarczenia z pożywieniem odpowiedniej ilości białka, ale także dostarczenie białka pochodzącego z różnych źródeł. Białka zwierzęce mają wysoką wartość odżywczą, ale w porównaniu z nimi białka roślinne wywierają korzystne, istotne działanie na nasz organizm.

Zapotrzebowanie na białko pożywienia wyrażane jest w gramach na kilogram masy ciała na dobę (g/kg/d). Dorosły człowiek (wiek >19 lat) powinien spożywać dziennie 0,9 g białka z różnych źródeł na kg masy ciała. Wyższe spożycie zalecane jest kobietom w ciąży (1,2 g/kg/d) i laktacji (1,45 g/kg/d) oraz dzieciom i młodzieży (1,1 g/kg/d). Najwięcej białka powinno się znajdować w pożywieniu małych dzieci (< 1 roku życia).

Obecność w diecie produktów zawierających białka różnego pochodzenia (zwierzęce i roślinne) to zalecany sposób na zapewniający pokrycie zapotrzebowania na ten składnik, a także na inne składniki odżywcze.

Niedobry białka i energii związane są z niedostatecznym spożywaniem żywności, a niedobory białkowe z niedostatecznym spożyciem żywności bogatej w białko. Zbyt niski dowóz białka z dietą u dzieci powoduje zaburzenia wzrostu oraz rozwoju organizmu, a u osób dorosłych zaburzenia odnawiania białek organizmu. Niskie spożycie białka w okresie ciąży zwiększa ryzyko urodzenia dziecka o zbyt niskiej masie urodzeniowej oraz mogą zaburzać rozwój układu nerwowego i rozwój umysłowy dziecka.  Następstwem długotrwałego głodzenia się jest drastyczne zmniejszenie masy ciała, zanik tkanki tłuszczowej i mięśniowej, niedokrwistość, spadek odporności, upośledzenie funkcji trawienia i wchłaniania, krążenia i oddychania oraz zahamowanie tempa rozwoju dziecka.

Człowiek nie dysponuje możliwością gromadzenia zapasów białka. Dlatego ważne jest stałe dostarczanie jego do organizmu na wymaganym poziomie. Spożywanie białka w nadmiernej ilości, takie powoduje niekorzystne skutki. Przy długotrwałej diecie z wysoką zawartością białka towarzyszy wzrost wydalenia wapnia z moczem i może to zwiększać ryzyko rozwoju osteoporozy a także może zwiększać ryzyko powstawania kamieni nerkowych.

Dietetyk

Agnieszka Decyk-Chęcel

No Comments

Post A Comment